maandag 1 mei 2017

Missie! Dat gevoel van toen hervinden

 
Weet jij het nog? Zonder al te veel nadenken leefde jij je leven. Tenminste, zo voelt dat haast. Nu. Want mijmeren deed je toen nauwelijks. Piekeren was een zeldzaam iets. En analyseren was een woord dat je waarschijnlijk alleen vanuit het woordenboek kende. Ja, die heerlijke onbezorgde tijd. Herinner je je die?

Die goeie ouwe tijd, zo noemen ze dat volgens mij ook wel eens. Een tijd niet perse zonder obstakels hoor, want moeilijke en minder leuke dingen maakte je toen ook gewoon mee. En ook pijn en verdriet waren jou zeker niet onbekend. Nee, het leven destijds leek eigenlijk gewoon best wel heel erg op het leven van nu. En toch, op de één of andere manier, had je toen een stuk minder zorgen!

Wist je dingen veel sneller van je af te zetten. Maakte jij je niet druk om iets waar allang een punt achter was gezet. Viel iets zwaars helemaal niet zo zwaar als nu wel eens. En was een nachtje slapen vaak genoeg om weer door te kunnen gaan. Zonder het gedoe van gisteren. Zonder de strubbelingen van de dag ervoor.

En daardoor met veel meer tijd en ruimte voor vreugde! Tijd in je hoofd. Ruimte in je hart. Om te kunnen genieten van de leuke en mooie dingen! Van dat bezoekje dat afgelopen week aan jou werd gebracht. Van die kus die je vanmorgen van je geliefde kreeg. Of van dat korte momentje eventjes voor jezelf, zittend in de warme lentezon met in je hand een appetijtelijk kopje thee.

Die tijd van vroeger. Misschien is dat een tijd die lang niet iedereen eens heeft beleefd? Ik weet het niet, ik kan alleen maar voor mezelf spreken. En ik heb die tijd beleefd! Toen ik een tiener was. Toen ik een jonge twintiger was. Een behaaglijke tijd! Een bekoorlijke tijd! Ja, ergens voel ik m'n hart terugverlangen... Nee, niet naar die tijd. Maar wel naar die ontiegelijk verrukkelijke onbezorgdheid!

8 opmerkingen:

  1. Naar onbezorgdheid blijven we ontiegelijk verlangen. Ik heb het nooit echt gekend eigenlijk. Soms wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat jammer... Ik wens je heel veel onbezorgde momentjes toe!

      Verwijderen
  2. Fijn te horen dat je zo'n onbezorgde jeugd hebt gehad. En ik snap ook je verlangen daarna terug. Zelf noem ik dat een 'onbestemd' verlangen. Maar ik verlang niet naar vroeger. Ik ben nu gelukkiger dan toen. Soms denk ik dat dit onbestemde verlangen te maken heeft met een verlangen naar een onbezorgd leven bij Christus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien zit dat verlangen naar onbezorgdheid ook zo in ons allen omdat God het leven oorspronkelijk zo heeft bedoeld? Ik verlang ook niet terug naar vroeger... Nee, ik ben nu zoveel meer mezelf dan destijds:). En o.a. dat maakt dat ik nu een gelukkiger mens ben dan toen. Maar ik denk dat mijn onbezorgde mindset niet veel te doen had met de hoeveelheid leuke of niet leuke dingen die ik meemaakte... Het was meer de manier waarop ik daar vervolgens mee omging. Veel 'makkelijker' ofzo, dan in deze dagen, wanneer ik soms veel te lang na kan denken over iets dat me bezorgd bezig houdt.

      Verwijderen
  3. Héél herkenbaar. Wat een geluk dat we mogen geloven dat er een tijd komt waarin alle lasten voorgoed weg zijn. En toch wens ik je hier en nu dat je af en toe een poosje onbezorgd mag genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Maria:). Ja, wat een geweldige heerlijke tijd zal dat worden!!

      Verwijderen
  4. Mooi verwoord Miriam, al herken ik het niet echt. Vroeger was ik nog zwaarder op de hand dan nu ;-) Met het ouder worden leer ik juist meer relativeren. Ik wens je net als MeMaree veel onbezorgde momenten en schrijf je binnenkort weer terug. Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oja, hihi;). Ik ben blij dat deze kwestie in jouw leven averechts heeft gewerkt, haha. In principe mag ik niet heel erg klagen wat dat betreft, want ik was vroeger erg 'makkelijk' in mn denken en ben nu gelukkig nog steeds niet erg 'moeilijk', denk ik. En toch valt er bij mij zeker nog wel wat (of misschien zelfs een hoop) te winnen!!

      Verwijderen