zaterdag 19 november 2016

~Wees niet zelfzuchtig~

(Fictie) "Het was behoorlijk confronterend geweest. Dat m'n collega vandaag zo'n beetje dezelfde woorden had gebruikt als m'n beste vriendin, nu alweer een jaar geleden. Beste vriendinnen zijn we inmiddels niet meer. Omdat ik het niet eens was geweest met wat zij had gezegd. En omdat ik, ja, nogal boos was geworden ook.

Op Facebook heb ik kunnen zien dat zij mij niet mist. Tenminste, zo lijkt dat. Terwijl het mij eigenlijk nooit heeft losgelaten. Bijna elke dag galmt dat gesprek van toen nog in m'n hoofd na en moet ik denken aan alle voorbeelden die ze destijds had genoemd.

Dat waren er nogal wat geweest. En ergens had ik mij eerst ook best wel een beetje geschaamd. Maar dat nare gevoel was maar van hele korte duur geweest. Overrompeld en beledigd door haar openheid was ik vervolgens erg kwaad op haar geworden. En ook de weken, en zelfs maanden, erna was ik boos gebleven. En eigenlijk, als ik heel eerlijk ben, word ik nu nog steeds wel eens vreselijk boos als ik terugdenk aan toen.

Maar dan vooral boos op mezelf. Omdat ik intussen ben gaan zien dat ze ergens best wel gelijk had. Ik dacht inderdaad vaak alleen maar aan mezelf. Vond meestal dat ik de eerste plaats verdiende. En aan die ander dacht ik pas later of gewoon nooit. Eigenlijk pas nadat zij mij daarop had gewezen was het me op gaan vallen.

Dat ik me inderdaad regelmatig ego├»stisch gedraag. Dat specifieke woord heeft zij nooit gebruikt maar m'n collega vandaag wel. Ze riep me aan het einde van de middag bij haar bureau en al snel kreeg ik van haar te horen waar ze zich aan stoorde. Raar genoeg was ik niet boos op d'r geworden. Ik had haar laten praten en tot mijn verbazing voelde ik me in plaats van boos ineens heel verdrietig worden. Omdat ik baalde van mezelf, denk ik. En omdat ik eigenlijk helemaal niet zo iemand wil zijn".

Doe niets uit eigenbelang of eigendunk,
maar laat in nederigheid de een de ander
voortreffelijker achten dan zichzelf.
Filippenzen 2:3
.................................................
 
Een verhaaltje

1 opmerking:

  1. Mooi beschreven. Een kijkje in de hersenpan van...Zelfinzicht is het begin van wijsheid. Goed dat die vriendin van vroeger de confrontatie aanging. Al is het nooit makkelijk dit soort dingen te zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen