maandag 3 oktober 2016

~Vergelijk jij jezelf ook wel eens met een ander?~

 
Weet je wat mij best wel onrustig kan maken? Eigenlijk heb ik het mijzelf verboden. Een hele tijd geleden al. Maar heel af en toe dan overtreed ik helaas toch dat zelfopgelegd verbod en terstond begint de onrust dan ook al te stromen. Mezelf vergelijken met een ander. Zo dom en oneerlijk om m(j)ezelf dat aan te doen!

'Oef, wat heb ik het zó niet voor mekaar', denk ik dan op zulke momenten. Als ik kijk naar wat die ander allemaal kan. Als ik kijk naar wat die ander allemaal heeft. Als ik mij blindstaar op de hoeveelheid dingen die anderen, rondom mij, allemaal al wel hebben bereikt. Dingen die ik deels misschien zonder mijn ziek zijn en in gezondheid ook had kunnen doen of had kunnen hebben. Of misschien ook wel niet. Feit is: Dat doet er (op zulke momenten gewoon even helemaal) niet toe.

Want oef, wat voel ik mij dan toch een kneus. Geen werk. Geen kinderen. Geen strak lichaam. En ook (haast) geen sociaal leven. En moet je dan toch eens kijken naar al die anderen! Die hebben het dik voor mekaar. Die zijn succesvol in alles. En die gaan vooruit! In plaats van dat ze stil blijven staan. 'Ja, zij zijn geen losers', zegt m'n onzekerheid dan tot slotsom.

Gelukkig maar, want die onzekerheid van mij wil dan best nog eventjes een tijdje doorratelen. Maar de waarheid grijpt op tijd in! En maakt mij vervolgens duidelijk dat ik er mag zijn. Ongeacht mijn looks. Dat ik uniek ben. Ongeacht mijn kunnen. Dat ik kostbaar ben. Ongeacht mijn prestaties.

De wereld en zijn belangrijkheden willen mij heel graag anders doen geloven maar de waarheid herinnert mij aan wie ik werkelijk ben. Niet aan wat ik allemaal kan, of juist niet kan. Niet aan wat ik allemaal heb gedaan, of juist niet heb gedaan. Niet aan wat ik allemaal bezit, of juist niet bezit. Nee, aan wie ik ben. Een kind van de Allerhoogste. Hoe dan ook; geliefd door Hem. En mijn ziel weet dat er niets beters, groters of mooiers bestaat dan dat<3!

Zie, hoe groot is de liefde die de Vader ons gegeven heeft: dat wij kinderen van God worden genoemd. Daarom kent de wereld ons niet, omdat zij Hem niet kent.
1 Johannes 3:1

Serieuze maandag

2 opmerkingen:

  1. Vergelijken, het gaat zo makkelijk. Maar je wordt er niet vrolijk van. Zeker niet wanneer die ander van alles lijkt te hebben wat jou ontbeert. Tel uw zegeningen, zegt God en voor een dankbaar mens zijn die altijd weer te vinden. Zelfs in zwakke tijden. Fijn dat jij ze hier met ons deelt. Mooi blog!

    BeantwoordenVerwijderen