zaterdag 1 oktober 2016

~Doe eens eventjes rustig aan jij!~


Waar zat ik met mijn gedachten toen ik de rustige zaterdag verzon? Haha! Begrijp me niet verkeerd, ik weet hoe belangrijk rusten is! Goed voor herstel op allerlei verschillende vlakken. En bovendien is het ook nog eens een opdracht van God! Zes dagen werken, één dag rusten. Ja, de theorie erachter begrijp ik. Maar ohw, wat is de praktijk daarvan soms toch moeilijk.

Voor mij dan. Hoe raar dat ook klinkt, want ik ben ziek en moet (helaas verplicht) juist vaker de rust opzoeken dan een gezond mens. En toch gaat niks doen mij niet altijd even goed af. Ik kan slecht stilzitten. Doe graag altijd wat. Vraag daarom regelmatig nog wel eens te veel van mezelf. En heb klaarblijkelijk dus enigszins best wat moeite met het uitvoeren van deze supergoede 'activiteit'.

Maar daarin verschil ik volgens mij dan weer niet zo heel erg veel van sommige andere mensen! Je kent het misschien wel. Je ploft nog voordat de dag voorbij is uitgeput op de bank neer. Omdat je je nachtrust niet genoeg pakte. Omdat je tijdens de rustpauzes, die je overdag eigenlijk had moeten nemen, door bent gegaan. Of omdat je die één dag rust in de week, wegens te veel dingen willen doen, gewoon maar eventjes oversloeg. Moe! Je bent dan plotseling opeens heel erg moe.

Fris en fruitig kun jij ineens niet langer meer functioneren. Want niet alleen bekaf word je van niet genoeg rusten maar soms ook chagrijnig. Je raakt sneller geïrriteerd. Of je wordt zelfs ietwat lusteloos. Kortom, mét genoeg rust was je vast niet alleen lichamelijk een sterker mens geweest maar geestelijk ook een vrolijker!

Hmmm... Ik ben zo iemand die een hekel heeft aan slapen. Tig andere dingen die je tijdens die kostbare uurtjes zou kunnen doen;). Geregeld kruip ik om half één 's nachts m'n nest in terwijl half 11 dan toch echt een veel beter idee zou zijn geweest. (Mijn wekkertje gaat 's ochtends niet, dat scheelt, maar toch!) Ja, het allerliefst ga ik door, door, door. Maar wat een valkuil kan dat zijn zeg! Want ik ben inderdaad veel vaker (extra, nog eens bovenop mijn ziek-zijn-moeheid) moe dan zou hoeven. Ik doe inderdaad regelmatig nog steeds meer dan dat ik (met mijn zieke lijf) eigenlijk aankan. En ik snap blijkbaar eigenlijk helemaal geen snars van rusten, ook al ben ik er tegelijkertijd echt van overtuigd dat het wel heel belangrijk is! Dus tja, mijn rustige zaterdag... Ik hoop stiekem ergens dat die mij hierbij een beetje zal gaan helpen. Who knows. Zou fijn zijn. Ik ben benieuwd, haha!

Gedenk de sabbatdag, dat u die heiligt. Zes dagen zult u arbeiden en al uw werk doen, maar de zevende dag is de sabbat van de HEERE, uw God. Dan zult u geen enkel werk doen, u, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw slaaf, noch uw slavin, noch uw vee, noch uw vreemdeling die binnen uw poorten is. Want in zes dagen heeft de HEERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee, en al wat erin is, en Hij rustte op de zevende dag. Daarom zegende de HEERE de sabbatdag, en heiligde die.
Exodus 20: 8-11

Rustige zaterdag

3 opmerkingen:

  1. Euh ja heel herkenbaar. Er is ook zoveel interessants en moois in de wereld. Tegelijk word ik wel eens gek van verveling, omdat ik echt rust nodig heb en rustig aan wil doen. Mijn hoofd pikt dat niet echt... Die wil gewoon lekker bezig zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op youtube staan heerlijke ontspanningsoefeningen. Bijv ademhalingsoefeningen of ontspannen op muziek. Mij helpt het om er echt bij te gaan liggen. Ik heb ook een cd met de zg body-scan. Een warme mannenstem (ik noem hem oom Wim :-) vertelt mij om van top tot teen eens stil te staan en mijn lijf te voelen. Misschien even wennen wanneer je dit niet kent. Anders zit ik alleen maar in mijn drukke hoofd...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt wel heerlijk ontspannend allemaal! Betwijfel alleen of dat wat voor mij is... Hihi. Ben blij dat het voor jou wel werkt:)!

      Verwijderen