vrijdag 16 september 2016

~Een okergeel lieveheersbeestje. Bijzonder hè?~


De rode met zwarte stippen stopte ik vroeger, als kind, wel eens in een glazen pot. Dan dacht ik een lieveheersbeestjes-paradijs te maken, met allerlei verschillende blaadjes en grasjes en een takje waarbij ze omhoog konden klimmen. Wist ik veel dat ze mij toen liever niet tegenkwamen, hihi. En de gele met zwarte stippen heb ik ook wel eens, sporadisch, door de jaren heen, hier en daar, gespot. Maar deze mooierd zag ik van de week voor de allereerste keer! In m'n leven ja, haha. Een zandkleurige of eigenlijk een okergele met witte stippen!

Ik vond 'm uniek. Ik vond 'm speciaal. Ik vond 'm bijzonder! En ging daarom het beestje, nadat hij weer verder was gevlogen, eventjes googlen. En kwam uiteindelijk, na wat handige info, tot de conclusie dat dit een tienvleklieveheersbeestje was. Hij blijkt wel minder in onze natuur aanwezig dan de rode met zwarte stipjes maar is toch helemaal niet zo zeldzaam als dat ik aanvankelijk had verwacht.

En toen ik dat las moest ik ineens denken aan een gedachte die een paar maand geleden, volgens mij ook tijdens zo'n 'opmerkelijk' momentje, door m'n hoofd schoot. 'Bijzonder is eigenlijk maar een raar woord. Want voor ons is een rondhuppelende kangoeroe best bijzonder maar voor een Australiër lang niet altijd. En zo is voor menig Braziliaan een rondvliegende papegaai iets heel normaals maar een Eskimo zou verrast opkijken als hij er eentje tegen zou komen. Dus wat is nu echt bijzonder?'

Ik besloot destijds dat alles dan wel bijzonder moet zijn. Ja toch? Is het voor de één niet bijzonder dan is het voor de ander wel bijzonder. Of mogelijkerwijs is het woord bijzonder misschien gewoon een mening? Dat kan ook nog. Net zoiets als de woorden mooi en lelijk.

Of wellicht is de definitie bijzonder iets wat God in elk van Zijn schepselen afzonderlijk heeft gelegd? Pech voor degene die dat niet ziet en geluk voor degene die dat wel ziet! Ik denk dat dat zomaar eens zou kunnen kloppen... Maar! Dat zou natuurlijk wel betekenen dat spinnen ook bijzonder zijn, haha! Hmmm... Dit prachtige lieveheersbeestje vond ik in ieder geval heel bijzonder!

Want de dingen van Hem die onzichtbaar zijn, worden sinds de schepping van de wereld uit Zijn werken gekend en doorzien, namelijk én Zijn eeuwige kracht én Zijn Goddelijkheid, zodat zij niet te verontschuldigen zijn.
Romeinen 1:20

Bijzondere vrijdag

3 opmerkingen:

  1. Wat een mooi beestje. Ik had eens verkering met een jongen die al veel vriendinnen had gehad. Wanneer hij het over een vroegere vriendin had zei hij: "ze was zo bijzonder". Toen hij al snel na onze relatie weer verliefd was, zei hij het ook weer over deze vlam. Het resultaat was dat ik me totaal niet meer bijzonder voelde...
    Maar jouw overdenking lezend denk ik: hij had een punt. We zijn allemaal uniek en dat is wel bijzonder!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja, een beetje een dubbel gevoel kan zoiets wel geven... Hoe bijzonder ben je voor zo iemand dan idd nog? Ik hoop iig voor z'n toekomstige dat zij voor hem toch net even ietsje bijzonderder zal zijn;).

      Verwijderen