woensdag 13 juli 2016

~Mevrouw Merel weet van niks...~

'Verstopt tussen de bladeren van onze passiebloem zit ze daar haar eitjes uit te broeden<3'.

Soms dan zie je iets opmerkelijks over het hoofd. Hoe raar je dat achteraf dan ook vindt, zo heel af en toe gebeurd dat gewoon. Maar hoe ik dit had kunnen missen? Er zit een merel te broeden in onze schutting, waar ik elke dag meerdere keren pal langs loop!

Nietsvermoedend stond ik eergisteravond vlak voor die schutting eventjes stil. Omdat F. even verderop aan het klussen was. We praatten nog wat en toen ik m'n hoofd wegdraaide om naar binnen te gaan keek ik ineens recht in de oogjes van deze parmantige mother-to-be.

Verstopt tussen de bladeren van onze passiebloem zit ze daar haar eitjes uit te broeden. Uiteraard in een nestje, gebouwd tussen wat planken van de schutting en een paar takjes van de klimop.

Het is trouwens (helaas!) dezelfde schutting waarbij een paar maand geleden, midden in de nacht, een marter omhoog klom. Dat tafereeltje had ik vastgelegd op onze wildcamera en destijds vond ik dat zeer indrukwekkend;), maar nu word ik er alleen maar onpasselijk van.

 
Want marters lusten eitjes. En ook lieve kleine minivogeltjes zien zij als een heerlijk maal. Bah. Stomme beesten zijn het ook! Al twee keer heeft hij een konijntje van ons doodgemaakt:(. En ook een kip moest d'r aan geloven. Zo zinloos. Want hij vrat die kostbare buit niet eens op.

Maar die merel weet natuurlijk van niks. Die broedt vol passie en liefde haar baby-birdies uit. Alsof ze straks voor ze zal zorgen. Alsof ze ze straks groot zal zien worden. En ik voel me nu al verdrietig, omdat ik weet dat dat waarschijnlijk niet zal gaan gebeuren...

Wat kan het leven soms toch hard zijn. Die van vogeltjes, maar ook die van onszelf. Hoe zal God Zich voelen als Hij ziet dat er in de nabije toekomst iets naars op mijn of op jouw pad zal komen? Hij, Die altijd weet wat ons te wachten staat. Soms is dat voorspoed. Maar soms ook tegenslag. Want ook wij bevinden ons niet altijd op de juiste plek. Ook wij worden door onze vijand nauwlettend in de gaten gehouden. En ook wij leven in een wereld die nu eenmaal gebroken is...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen