vrijdag 24 juni 2016

~Het genot van wissewasjes schrappen~

Vrijdag|24-06-2016|10:31

Ik ben het leven meer gaan waarderen. Want ik neem het bijzondere, het mooie en het kostbare ervan meer in me op. Focus me meer op dat wat ik heb, in plaats van op dat wat ik had of op dat wat ik graag nog wil hebben. Kijk vaker naar de dingen die ik kan, in plaats van naar de dingen die ik kon of naar de dingen die ik op een dag weer eens zou willen kunnen. Leef meer in het moment, in plaats van in de toekomst of in het verleden. En ben daardoor ontzettend dankbaar voor elke dag dat ik leef<3.

Maar die levensstijl is eigenlijk slechts een gevolg van. Een gevolg van hetgeen dat ik daar vóór heb geleerd en heb moeten doen. Namelijk het loslaten van onbenulligheden. Van dingen die me boos maakten maar die eigenlijk weinig tot geen aandacht verdienden. Van dingen die me bang maakten maar die eigenlijk inhoudsloos en niet echt van betekenis waren. Van dingen die me chagrijnig maakten maar die er feitelijk helemaal niets toe deden.

Dingen die ik aanvankelijk nooit identificeerde als boosdoeners. Als vervelende dwarszitters die mijn leven moeilijker maakten dan dat nodig was. Dan dat hoefde. En dan dat God wilde. Het waren er nogal wat. Kwam ik langzaam maar zeker achter. Om de zoveel tijd kon ik namelijk weer een wissewasje van m'n lijstje schrappen. Maar terwijl ik daarmee bezig was kwam er fijn genoeg plotseling ruimte:).

Ruimte voor dingen die wel écht belangrijk waren. Dingen zoals meer liefde. Meer geduld. Meer vreugde. En meer vergeving. Maar er kwam ook ruimte voor meer innerlijke rust. Voor meer onbezorgdheid. En voor meer vrijheid!

Wat een genot! En eigenlijk ging dat allemaal heel vanzelf. En een beetje onbewust ook wel. Misschien wel doordat ik ziek was geworden. En ik mijn leven daardoor, vanaf toen, vanuit een ander perspectief beleefde. Ik weet het niet. Maar ik weet wel dat mijn leven nu ietsje meer lijkt op het leven dat Hij voor mij heeft bedoeld. En ondanks dat ik er nu nog steeds wel eens eentje tegenkom, een lastig of een verpestend wissewasje, ben ik heel blij dat ik nu in ieder geval weet wat ik dan met dat gevalletje aan moet;).

Als u nu met Christus opgewekt bent, zoek dan de dingen die boven zijn, waar Christus is, Die aan de rechterhand van God zit. Bedenk de dingen die boven zijn en niet die op de aarde zijn.
Kolossenzen 3:1&2

Een notitie

3 opmerkingen: