maandag 9 mei 2016

~Ik vond mezelf vreselijk...~

Maandag|09-05-2016|11:34

Ik vond gisteren leuke post in onze brievenbus! (We waren zaterdag vergeten om d'r in te kijken;)). Een lijst met allerlei vragen die ik had beantwoord. 17,5 jaar geleden! Ik was toen 14 jaar oud. Een oud-klasgenootje heeft het mij toegestuurd. Het had al die jaren in de kluis van onze oude school gelegen.

Ik zou tegen deze tijd getrouwd zijn met een knappe man, een baantje als kraamverzorgster hebben en zelf thuis ook nog eens zeven of acht kinderen rond hebben lopen;). Dat was mijn voorspelling. Alleen dat eerste is uitgekomen:). De meeste dingen waren erg leuk om terug te lezen. Maar er stond ook iets in waar ik best wel een beetje van schrok. Ondanks dat ik mijn geestelijke strijd van toen echt nog niet ben vergeten...

Ik vond mezelf vreselijk. Precies dat woord had ik opgeschreven. De vraag ging weliswaar over m'n uiterlijk maar ik kreeg er wel even een brok van in m'n keel. Omdat ik weet dat ik destijds niet heb gelogen. Dat meisje van toen had het soms best wel zwaar. En dat niet alleen met haar uiterlijk. Ik ben nooit gepest. Maar toch had ik het moeilijk. Met mezelf. En met bijna geen zelfvertrouwen 'overleefde' ik uiteindelijk mijn middelbareschooltijd. (Mijn zelfvertrouwen zou in de jaren daarna gelukkig gaan groeien en steeds groter worden).

Teruggetrokken heb ik mij in die tijd nooit maar ik was wel het type die stiller werd van haar onzekerheid. Ik werd niet arrogant of hoogmoedig. (Wat ook een optie schijnt te zijn). Maar wel terughoudend en huiverig. En boos soms ook wel. Al liet ik die boosheid aan lang niet iedereen zien of horen.

Ik en mijn negatief zelfbeeld. Het is een gevecht geweest. Een tijd van niet durven maar wel doen. Een tijd van veel vallen en weer opstaan. Maar bovenal een tijd van vernieuwing. Want het waren mijn gedachten die vol waren van angsten. Het waren mijn gedachten die overspoeld werden door leugens. En het was dankzij mijn wedergeboorte (die plaatsvond ongeveer een half jaar nadat ik deze vragenlijst had ingevuld) dat ik ten slotte anders ging en leerde denken.

Sta dan vast in de vrijheid waarmee Christus ons vrijgemaakt heeft, en laat u niet weer met een juk van slavernij belasten.
Galaten 5:1

Een notitie

Zie ook:
~Jij bent kostbaar!~

1 opmerking:

  1. Wat een mooie vernieuwing, van de oude mens groeien naar de nieuwe mens. Heel veel zegen op je weg. Gods weg is vaak heel verrassend en veel groter dan dat wij ooit kunnen bedenken.

    BeantwoordenVerwijderen