dinsdag 24 mei 2016

~Een meningsverschilletje meer of minder is geen ramp~

Maandag|23-05-2016|13:35

Soms sta ik ervan te kijken. Van de hoeveelheid meningen die er bestaan. En ook zoveel verschillende! De gehele mensheid keer, tja, keer hoeveel? Eén mens alleen al heeft honderden, misschien zelfs wel duizenden meningen. Over van alles en nog wat. En daarbij komt ook nog dat we zo nu en dan van mening veranderen. (Hopelijk dan hè, want ik heb eens gehoord dat wie nooit van mening veranderd ook nooit iets leert;)).

Ja, wij vinden er wat van. Ik vind dit, jij vindt dat. Ik vind zus, jij vindt zo. Ik vind het prima, jij niet. Ik vind het niet kunnen, jij wel. Ik vind het geweldig, jij vindt het niks aan. Ik vind het slaapverwekkend, jij vindt het reuze interessant. En ga zo nog maar eventjes door. Wat een verscheidenheid! Alleen al kijkend naar onze meningen zien wij dat geen enkel mens hetzelfde is:). En dat uit zich in vele dingen.

Zo ziet bijvoorbeeld geen enkel huis van binnen er exact hetzelfde uit. Interieurs kunnen soms wat op mekaar lijken maar er staat altijd wel ergens een prulletje die de één wel leuk vindt en de ander niet. Ook de inhoud van onze kledingkasten zijn nooit gelijk aan elkaar. Onze eigen fashion-voorkeur kan soms zelfs gigantisch verschillen met de smaak van een ander. En laten we het voedsel dat we eten niet vergeten. De één vindt dit yum en de ander dat. Ja, al die verschillen, gewoon omdat iedereen z'n eigen mening heeft. Over wat mooi is en wat lekker.

Of over wat goed is en wat fout. Iets serieuzere meningen. Die zich weer uiten in heel andere zaken. In bijvoorbeeld het opvoeden van kinderen, in het omgaan met anderen of in het functioneren dat we doen in onze maatschappij. Ja, bijna alles draait om (of op!) meningen. Gek eigenlijk, hè? Culturen zijn gevormd naar meningen, landen regeren ten gevolge van meningen en zelfs wetgevingen zijn grotendeels beïnvloed door meningen. Ongelofelijk.

Je zou er haast achterdochtig van worden;). Want een mening is nu eenmaal geen feit. En toch denk ik slechts; relax! (Oké, over de meeste dingetjes dan;)). Zo lang we het maar eens zijn over het allerbelangrijkste, toch? Gods Woord en de waarheidsgetrouwe inhoud daarvan. Of is dat ook een mening;)?

De een acht de ene dag boven de andere dag, maar de ander acht al de dagen gelijk. Laat ieder in zijn eigen geest ten volle overtuigd zijn.
Romeinen 14:5

Een notitie

1 opmerking:

  1. Leuk stukje. Iedereen heeft altijd gelijk...vanuit zijn eigen standpunt bekeken. Bij meningsverschillen in het geloof is er maar Eén die gelijk heeft. We kunnen Hem gelukkig wel om wijsheid vragen.

    BeantwoordenVerwijderen