maandag 18 april 2016

~Vergeving wees mij de weg naar medeleven~

Maandag|18-04-2016|11:01

Gisteren kwamen wij, tijdens een etentje ergens, in aanraking met een vrouw die zich heel onplezierig gedroeg. Ze handelde onvriendelijk, ongeduldig, onredelijk en liefdeloos. Ze maakte me boos. Omdat bijna alles wat ze zei en deed, dingen veroorzaakte die ik doorgaans echt vreselijk vind. Zoals ongemakkelijkheid, rusteloosheid en een koude onaangename sfeer.

Ja, ze had me eventjes flink te pakken met haar negativiteit. Want ik had na enige tijd geen goed woord meer voor haar over. 'Ze moest gewoon eventjes normaal doen', vond ik. Maar uiteraard deed ze dat niet;). En riep God mij, uiteindelijk, na wat gemok en gemor van mijn kant, tot de orde. Het was niet aan mij om haar te veroordelen. Het was namelijk aan mij om iets anders te doen. En toen ik mij dat besefte begon ik het te zien.

De vreugdeloosheid. De afwezigheid van blijdschap strafte haar keer op keer. En zorgde ervoor dat zij niets van pret of plezier proefde. De gebondenheid. Niet zijzelf maar de regeltjes in haar hoofd bepaalden wat er gebeurde. En stonden haar innerlijke vrijheid constant in de weg. De blindheid. Want ze leek dit alles zelf niet te zien.

Het was tijd om haar te vergeven. Niet omdat zij daar blij van zou worden of omdat haar dat ook maar iets zou kunnen schelen. Nee. Maar wel omdat God dat van mij vroeg. Hij stond erop. En even later ontdekte ik waarom.

Want na het vergeven verdween mijn boosheid. En kwam er ruimte voor bezinning. Voor belangstelling. Voor medelijden. En voor liefde.

U hebt gehoord dat er gezegd is: U moet uw naaste liefhebben en uw vijand moet u haten. Maar Ik zeg u: Heb uw vijanden lief; zegen hen die u vervloeken; doe goed aan hen die u haten; en bid voor hen die u beledigen en u vervolgen.
Mattheüs 5:43&44

Een notitie

2 opmerkingen:

  1. Zo herkenbaar! Grappig dat je dat nu precies plaatst. God vroeg het ook van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O, dank je wel! Voor mij ook herkenbaar!

    BeantwoordenVerwijderen