dinsdag 8 maart 2016

~Mijn scherpe randjes boetseren~

Dinsdag|08-03-2016|00:08

Ik lig in bed en denk nog wat na over het televisieprogramma dat we vanavond keken. Andries. Rikkert Zuiderveld was bij hem te gast. Een erg leuk vraaggesprek:). Hij zei veel mooie en eerlijke dingen. Maar hij zei ook iets dat me in het bijzonder persoonlijk wat meer raakte.

Dat ging min of meer over scherpe randjes. Rikkert noemde deze uitdrukking niet maar ik denk dat hij ze wel bedoelde. De scherpe randjes van hemzelf. Van onszelf. Die o.a. helaas ook graag tevoorschijn komen wanneer we iemand over Jezus willen vertellen. Over het Evangelie. Vertellen over Jezus samen met onze scherpe randjes. Het resultaat kan zijn; een prekerig verhaal. Een verhaal dat misschien niet zo aangrijpt als dat we eigenlijk graag zouden willen.

Vermoedelijk boeide dit stukje van het interview me zo omdat ik ze zelf ook heb. Die verrekte scherpe randjes:(. Zo ben ik direct, lichtelijk koppig en best een beetje streng ook wel. Mijn scherpe randjes. Die me soms plagend komen vergezellen wanneer ik met een ander over iets belangrijks in gesprek ben. Vreselijk irritant. Besef ik mij nu.

En daarom ben ik ineens vastbesloten om ze te gaan boetseren. Om ze zachter te maken. En ze milder te vormen. Mijn scherpe randjes. Zodat ze uiteindelijk minder stekelig zullen worden. Minder snijdend. En in plaats daarvan misschien meer treffend.  

Het is Rikkert gelukt. Om zijn manier van communiceren aan te passen, te ontplooien en te laten groeien. En dat spreekt me niet alleen aan, dat inspireert me ook enorm!

Bekleed u dan, als uitverkorenen van God, heiligen en geliefden, met innige gevoelens van ontferming, vriendelijkheid, nederigheid, zachtmoedigheid, geduld.
Kolossenzen 3:12

Een notitie

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen