maandag 29 februari 2016

~Wees niet jaloers~

(Fictie) "Met een schuin oog bekeek ik hun nieuwe auto waarover ze zaten op te scheppen. Waarom moesten ze altijd het nieuwste van het nieuwste hebben? En hoe konden ze dat alles gewoon betalen ook nog? Oja, omdat hij een paar maand terug natuurlijk die promotie had gekregen. Hoe kon ik dat nu vergeten? Zij had destijds gedaan alsof het wereldnieuws was geweest.

En ik? Ik had alweer gedaan alsof het me niet interesseerde. Net als nu. Ik doe net alsof het me niks kan schelen. Een nieuwe auto. So what? Die van ons is toch ook prima? Waarom werd daar niet over gepraat toen wij die van ons vorig jaar 'nieuw' van marktplaats hadden gekocht? Omdat die niet duur en luxe genoeg was zeker?

M'n man zegt altijd dat ik me over dat soort zaken niet zo op moet winden. En dat ik tevreden moet zijn met wat we zelf hebben. Maar zijn uitspraken maken me dan nog pissiger. Want ik ben echt wel tevreden. Ik vind zelfs dat we het goed hebben. Ik kan er alleen niet tegen dat hun het altijd beter schijnen te hebben.

Verder zegt m'n man ook vaak dat ik op moet houden om ons leven met die van hen te vergelijken. Ik snap nooit goed wat hij daar precies mee bedoeld maar toch maakt ook dat me kwaad. En alleen een bezoekje aan mijn buurvrouw kan me dan nog rustig maken. Zij begrijpt me tenminste.

Ik besluit m'n tweede kopje thee snel op te drinken. In de hoop dat mijn man de hint zal begrijpen. Want ik kan het niet langer aanhoren. Hun o zo perfecte leventje, in een kast van een huis, met volmaakte kinderen, op de beste scholen. Blablabla. En nu ook nog met een peperdure bolide voor de deur. Het is niet zo dat ik het ze niet gun hoor. Maar ik zou graag eens zien dat het hun ook eens tegenzit".

Want waar afgunst en eigenbelang is,
daar heersen wanorde en allerlei kwade praktijken.
Jakobus 3:16
..................................................

Een verhaaltje

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen