zaterdag 20 februari 2016

~De kleine lijntjes toetsen~

Zaterdag|20-02-2016|11:13

Ik lig met keelontsteking op bed en schrik ineens wakker van het geblaf van ons hondje. Ja hoor! D'r komt weer es iemand te dicht in de buurt van onze voordeur. Volgens ons hondje dan;), haha. Rafa is een lieverd, maar dat vooral voor ons, met vreemden heeft hij niet zoveel...

Het is zaterdag en de Jehova's getuigen zijn weer op pad! En ze hebben ons huis gevonden;). Dat vinden we helemaal niet erg maar over alles eens zijn we het niet. Dus nu staat m'n man heerlijk met ze te discussiëren. Verschil van meningen bespreken. Van gedachten wisselen.

Soms verbaas ik mij erover. Zoveel kerkgenootschappen. Zoveel stromingen. Zo ontiegelijk veel Bijbelinterpretaties. Hoe is het mogelijk? Eenieder overtuigd van zijn eigen gelijk. Ja, over de grote lijnen zijn we het meestal wel eens. Maar de kleine lijnen... Die kleine lijntjes zijn vaak de struikelblokken. En er lijkt daarover in geen enkele kring ruimte te zijn voor het woord misschien. Misschien hebben we het toch niet helemaal bij het juiste eind? Misschien hebben we het toch altijd verkeerd gezien?

Jaren geleden is mijn leven compleet veranderd. Doordat ik ziek werd. Behoorlijk ziek. Zo ziek dat naar school gaan niet meer ging, werken niet meer ging en ook naar de kerk gaan niet meer ging. Dat was verschrikkelijk. En dat is nog steeds verschrikkelijk. Maar op die manier kwam ik wel los van onnodige en soms zelfs foute kleine lijntjes. Want door de beperktheid die deze ziekte met zich meebracht werd ik als het ware gedwongen om alleen nog op Gods Woord te steunen. De Bijbel. Waarin ik mocht ontdekken dat niet al 'mijn' aangeleerde kleine lijntjes even Bijbels waren...

Ik hoor de Jehova's getuigen weer gaan. En ik kan hun enthousiaste houding absoluut waarderen. Maar hoe mooi zou het zijn wanneer verschillende geloofsgemeenschappen met elkaar zouden kunnen praten zonder dat er altijd iets is waarover we het niet eens zijn? Dat zou geweldig zijn! Toch? Maar is het realiseerbaar? Dat misschien niet. Of heel misschien toch wel... Als we allemaal bereid zouden zijn om 'onze' kleine lijntjes onder de loep te durven nemen?

Maar ik roep u ertoe op, broeders, door de Naam van onze Heere Jezus Christus, dat u allen eensgezind bent in uw spreken, en dat er onder u geen scheuringen zijn, maar dat u hecht aaneengesmeed bent, één van denken en één van gevoelen.
1 Korinthe 1:10

Een notitie

1 opmerking:

  1. Ik ken dat gevoel, die verbazing over al de verschillende uitleggingen. Maar ik besef ook dat ik daar aan mee doe. Ook ik zie lijntjes. Maar ik geloof ook in die ene grote lijn dat God ons in Christus aan ziet en dat we in Zijn ogen behoren tot dat ene Lichaam van Christus.

    BeantwoordenVerwijderen