woensdag 13 januari 2016

~Gebruik je talenten~

(Fictie) "Ik weet niet of ik bepaalde dingen anders zou hebben gedaan. Misschien als ik het had gedurfd. Dan wel. Maar ik ben altijd bang geweest en mocht ik mijn leven overnieuw doen dan zou die angst er vast nog steeds zijn.

Ze hadden erover gesproken. In de gemeenschapsruimte. Zo heel soms bespreken die oudjes de meest rare dingen met elkaar. Vanmiddag ging het over spijt. Dat ene nieuwe vrouwtje van 7a ging het aan iedereen aan tafel vragen. Vreselijk irritant. 'Als jij je leven over zou mogen doen zou jij dingen dit keer dan anders doen?'

Wat voor dingen dan ook, bedoelde ze. Sommigen zeiden ja. Anderen zeiden nee en zouden het nooit anders hebben gedaan. Ze waren tevreden met hoe hun leven was gelopen. En toen ze het aan mij vroeg zei ik bot maar duidelijk dat ik niet met het gesprek mee wilde doen. Ik greep een krantje van tafel en begon daar zogenaamd geïnteresseerd door te bladeren. Ik vond het maar een brutale vraag. Het ging niemand wat aan en bovendien vond ik het onzin om over dat soort dingen na te denken. Wat heb je eraan? Vooral als je al 87 bent?

Maar toch had het gesprek dat zij hadden gevoerd mij niet losgelaten. Zou ik dingen anders hebben gedaan? Waarschijnlijk wel. Het liefst wel. Want diep van binnen weet ik dat ik meer had kunnen laten zien. Van mezelf. En dat ik meer had kunnen doen. Voor een ander. Het was de aanwezigheid van angst geweest dat mij altijd heeft tegengehouden. Het ontbreken van lef en moed dat mij altijd heeft belemmerd. Om dat te doen wat ik eigenlijk had moeten doen.

Ja, ik zou bepaalde dingen wel anders doen als ik de kans zou krijgen om mijn leven opnieuw te leven. Ik zou me niet zo snel meer bang laten maken en daardoor zou ik meer dingen durven en dáárdoor zou ik dingen doen die ik nu niet heb gedaan".
 
En hij riep zijn tien slaven,
gaf hun tien ponden
en zei tegen hen:
Doe daarmee zaken totdat ik terugkom.
Lukas 19:13
..................................................

Een verhaaltje

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen