maandag 2 november 2015

~Wees niet bang~

(Fictie) "Eigenlijk laat ik mij m'n hele leven al tegenhouden. Tegen deze tijd had ik al zoveel willen hebben weten, zoveel willen hebben doen en zoveel willen hebben ervaren. Dingen die ik nooit heb geleerd, dingen die ik nooit heb gedaan en dingen die ik nooit heb beleefd. Omdat ik mij constant weer liet en laat tegenhouden... Door angst.

Angst. Een kort en bondig woord maar laat je daardoor niet misleiden. Want de betekenis van dit woord gaat ontiegelijk diep en is verschrikkelijk groot. Angst bevat namelijk krachten die sterker zijn dan sterk. Angst bevat duisternis die zwarter is dan zwart. En angst bevat kwaad dat wreder is dan wreed.

En het is deze angst die mij nu al zo'n beetje mijn hele leven trouw vergezelt. Als ik iets wil zegt hij bijna altijd 'nee' en van tegenspraak wil hij absoluut niets horen. Want zodra ik ook maar enigszins wat begin tegen te stribbelen haalt hij één van zijn specialiteiten uit de kast. Vuurt hij die op mij af. En maakt hij mij vleugellam.

Ik wil en daarom probeer ik maar bij het proberen gaat het bijna altijd mis. Angst komt om het hoekje kijken. Angst komt mij tegemoet. En angst gaat mij in de weg staan. Proberen doe ik daardoor inmiddels al veel minder. Want ik weet wat proberen mij brengt. Alleen maar een hoop nare gevoelens en helemaal niets van wat ik wilde.

En toch, ondanks dat angst dikwijls zo intens aanwezig is, blijven de dingen die ik wil. En dat zijn er veel dingen. Dat zijn er een hoop dingen. Dat zijn er intussen een heleboel dingen. En die stapel vol met dingen die ik wil wordt met de dag alleen maar groter..."

Heb Ik het u niet geboden?
Wees sterk en moedig,
schrik niet en wees niet ontsteld,
want de Heere, uw God, is met u,
overal waar u heen gaat.
Jozua 1:9
..................................................

Een verhaaltje

2 opmerkingen:

  1. Dan past die Bijbeltekst echt bij jou want God weet wie je bent. Hij kent je diepste ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie:), het stukje gaat alleen niet over mezelf. Soms schrijf ik fictie. Het is verzonnen. In de hoop een ander te mogen bemoedigen:)...

      Verwijderen