dinsdag 20 oktober 2015

~Wees verstandig~

(Fictie) "Ik weet het niet. M'n psycholoog vroeg het aan me. 'Van welke dingen heb je spijt en van welke dingen niet?' Maar ik weet het niet. Ik weet het echt niet. Toen ik, destijds erg jong nog, uit huis ging om op mezelf te wonen dacht ik niet na. Ik kwam uit een gezin zonder regels. Alles mocht. Niets was verboden. En over spijt werd niet gepraat.

De jaren daarop ben ik altijd zo blijven leven. Ik heb altijd gedaan wat ik wilde. En de dingen die ik deed hebben altijd goed gevoeld. En toch, ondanks dat ik nooit ergens spijt van heb gehad, voel ik me nu al een lange tijd vreselijk ongelukkig.

Misschien weet ik helemaal niet wat spijt is? Hoe spijt voelt? Mijn psycholoog heeft me verteld dat ik de verschillen tussen goed en fout niet goed ken. Omdat die mij nooit zijn bijgebracht. Ze vertelde mij dat ik daardoor weinig grenzen heb en toepas. Alleen mijn gevoelens bepalen mijn grenzen. Voelt iets goed dan doe ik het. Voelt iets niet goed dan doe ik het niet. Maar zij legde mij uit dat een grens bepalen op die manier best gevaarlijk kan zijn. Want gevoelens zijn niet altijd volledig te vertrouwen. Gevoelens schommelen en wiebelen vaak veel; ze zeggen de ene keer dit en de andere keer dat. En bovendien, zei ze, omvatten gevoelens slechts een deel van de mens.

Een mens heeft naast zijn gevoel ook een stevig houvast nodig. Kennis. Inzicht. Verstand. Zodat we daardoor de ware aard en de gevolgen kennen van hetgeen dat we doen of toestaan. Dat zei ze. Maar ik snapte dat niet. Ik snapte maar weinig van alles wat ze zei. Toch zou ik het volgens haar vanzelf gaan begrijpen; als ik bereid was om te leren en als ik daar rustig de tijd voor zou nemen.

Ik ben best wel benieuwd maar nog lang niet overtuigd. Ik moet nu eerst nadenken over de dingen waarvan ik wel en geen spijt heb. En zelfs dat is al een hele opgave".

Wie verstand verwerft, heeft zijn leven lief,
wie inzicht bewaart, vindt het goede.
Spreuken 19:8
..................................................

Een verhaaltje

1 opmerking:

  1. Eigenlijk werkt het zo ook in onze relatie met God. We willen iets voelen van God, liefde of een antwoord. Maar als ik me niet goed voel, voel ik God ook niet. Door kennis van Gods woord weet ik dat Hij er is en van me houdt. Door kennis weet ik hoe God spreekt door Zijn Woord en door Zijn Zoon. Mijn gevoel fladdert op en neer. Maar God fladdert niet. Hij is betrouw baar en standvastig. Sterkte met nadenken over spijt.

    BeantwoordenVerwijderen