vrijdag 23 oktober 2015

~Geef weloverwogen~

(Fictie) "Ik had nooit eerder ervaren dat één druppel een emmer kon doen laten overlopen totdat dit voorval vorige week plaatsvond. Het was maar een klein dingetje. Maar het was één van die vele kleine dingetjes geweest. En daarom heb ik besloten dat het voorlopig het laatste kleine dingetje was.

Soms geef je maar wordt dat niet gezien. Dat is niet erg. Soms geef je maar wordt dat niet gewaardeerd. Dat is ook prima. Maar soms geef je en zonder dat je ook maar iets terug verwacht krijg je ineens de volle lading. Leugens worden uitgesproken. Meningen op niets gebaseerd worden doorverteld. En oordelen worden geveld. De eerste paar keer is dat nauwelijks een probleem. De keren daarna kun je het enigszins nog steeds negeren. Maar naar mate dat emmertje vol begint te lopen komt daar op het allerlaatst toch dat laatste kleine dingetje...

En dat laatste kleine dingetje zag ik vorige week in die bewuste emmer vallen. Het was de laatste omdat de emmer vol zat. Het was de laatste omdat de emmer daarna overliep. Het was de laatste omdat de emmer simpelweg niet bedoeld was om er oneindig veel kleine dingetjes in te kunnen dragen.

Soms is genoeg genoeg. Dat woord bestaat niet voor niks. Genoeg. Alles wat er daarna nog bij komt is meer dan genoeg en meer dan genoeg is niet per se nodig. Begrijp me niet verkeerd. Soms is meer dan genoeg heel leuk. Heel fijn. Maar soms ook niet. En juist dan ontstaat er een welverdiende keuzemogelijkheid. Wil je nog meer of niets meer van datgeen dat eigenlijk niet nodig is?

Hmmmzzz... Ingewikkeld verhaal. Misschien. Voor sommigen. Maar zolang ik het zelf snap ben ik tevreden. Ik gooi mijn parels niet langer voor de zwijnen".

Geef het heilige niet aan de honden,
en werp uw parels niet voor de zwijnen,
opdat die ze niet op enig moment met hun poten vertrappen,
zich omkeren en u verscheuren.
Mattheüs 7:6
..................................................

Een verhaaltje

1 opmerking:

  1. "Wil je nog meer of niets meer van datgeen dat eigenlijk niet nodig is?" Ja, dit is een moeilijke zin. Maar jij snapt het. Wat ik wel snap is dat die parels niet voor de zwijnen gegooid moeten worden. Wie de zwijnen zijn dat laten we maar in het midden. Maar ik weet uit ervaring dat iets wat voor mij kostbaar is lang niet altijd door anderen begrepen wordt. Dan houd ik het voor mezelf. En dat is prima. Ik hoef ook niet alles te delen en ik mag in wijsheid omgaan met Gods parels.

    BeantwoordenVerwijderen