vrijdag 30 oktober 2015

~Bescherm je hart~

(Fictie) "Wat een verschrikkelijk zwaar boek. Een collega van me had deze een paar dagen geleden in m'n postvakje geduwd maar volgens mij was ze vergeten dat ik niet van lezen hou. En ook niet van zware kost.

'Als mens heb vooral jijzelf de touwtjes in handen. Want jij bepaald immers een hele hoop. Jij bepaald welke gedachten je denkt en jij bepaald welke keuzes je maakt. Jij bepaald waar jouw aandacht naar uitgaat en jij bepaald waar jij je tijd aan besteedt. Jij bepaald hoe je reageert op situaties; pijnlijke en fijne. En jij bepaald hoe je door dit leven wandelt; negatief of positief. Verder bepaal jij ook welke dingen je uitspreekt en welke dingen niet; welke dingen je doet en welke dingen niet; en welke dingen je laat geworden en welke dingen niet. Nee, jij bepaald niet alles want soms overkomt jou ineens zomaar iets. Maar vervolgens bepaal jij wel zelf hoe je daarop reageert en hoe je daarmee omgaat. Jij bepaald veel. Niet alles. Maar wel veel. En daardoor bepaal jij grotendeels ook zelf wat voor leven je leeft'.

Mijn gedachten? Mijn tijd? Ik heb nog nooit over dat soort dingen nagedacht. Ik bepaal? Alsof ik zelf de beslissing heb genomen om het leven te leven dat ik nu leef. Ik leef dit miserabele leven omdat m'n ouders er nooit voor me waren. Omdat mijn partner me in de steek liet. En omdat zelfs m'n zogenaamde vrienden niet te vertrouwen waren. Het is hun schuld dat ik dit leven leef. Niet m'n eigen.

Toch? Of had ik misschien toch voorzichtiger moeten zijn? In van alles. In mijn gedachten, in mijn reacties, in mijn uitspraken, in mijn doen en laten. Bedachtzamer misschien ook? En verstandiger? Had mijn leven er dan nu misschien toch anders uitgezien als ik in het verleden andere beslissingen had genomen?

Dit boek beweert van wel. En heel misschien, al wil ik dat liever niet omdat het nu voor zoveel dingen dan misschien toch al te laat is, zit daar inderdaad wel een kern van waarheid in..."

Bescherm je hart boven alles wat te behoeden is,
want daaruit zijn de uitingen van het leven.
Spreuken 4:23
..................................................

Een verhaaltje

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen