dinsdag 29 september 2015

~Wat en waarom doe je?~

Soms sta ik stil bij wat en waarom ik doe.

Wat doe ik nu eigenlijk? En waarom doe ik wat ik doe? Geniet ik van wat ik doe? Heeft het zin wat ik doe? Is het goed wat ik doe? Wil ik blijven doen wat ik doe? Is wat ik doe dat wat God wil dat ik doe? Of doe ik wat ik doe omdat anderen graag zien dat ik dat doe?

Soms sta ik stil bij dit soort vragen. Want ik weet; wat en waarom ik doe is van betekenis.
 
Het leven is ons o.a. gegeven om dingen te kunnen doen. En wanneer je om je heen kijkt kun je het ook zien; iedereen doet wat. De één doet dit en de ander doet dat maar iedereen is bezig. Met dat doen wat ze doen.

Doen. Het hoort erbij. Want wanneer je leeft doe je. Soms doen we veel. Soms heel veel. Soms misschien te veel. Soms doen we weinig. Soms heel weinig. Soms misschien te weinig. Maar we doen nooit niets. Een mens doet altijd wat.

De vraag is dus niet: Doe jij ook wat? Nee, de vraag is meer: Wat doe jij? Waar stop jij je tijd in? Waar besteed jij je energie aan? En vergeet daarna vooral niet deze belangrijke vraag: Waarom?

De waarom-vraag is enorm van belang want in het antwoord op die vraag ligt jouw drijfveer.

Wie of wat motiveert jou wanneer jij doet wat je doet? Voor een antwoord daarop moeten we soms diep ons eigen hart induiken. Want soms denken we te weten waarom we doen wat we doen maar wanneer we de tijd nemen om echt over deze vraag na te denken dan komen er soms nog wel eens andere antwoorden omhoog; antwoorden die ons confronteren met feiten die we helemaal niet hadden verwacht.


Ja, vele antwoorden zijn mogelijk. En de jouwe kan simpel en duidelijk zijn of misschien juist ingewikkeld en moeilijk om te doorgronden. Maar altijd ligt er een stukje kostbare zelfkennis in verborgen. Waar je wat mee kunt doen wanneer het antwoord jou niet bevalt. En waar je tevreden mee kunt zijn wanneer het antwoord jou wel blij maakt.

En alles wat u doet, doe dat van harte, als voor de Heere en niet voor mensen, in de wetenschap dat u van de Heere als vergelding de erfenis zult ontvangen, want u dient de Heere Christus.
Kolossenzen 3:23&24

Een stukje

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen