woensdag 9 september 2015

~Hoe eerlijk is het nieuws?~

Het nieuws heeft altijd twee kanten; datgeen wat ze laten zien en horen en datgeen wat ze niet laten zien en horen.

Vergeet nooit; een halve waarheid is geen hele. (Er goedgelovig van uitgaand dat het überhaupt waarheid is wat ze verkondigen tijdens bijvoorbeeld het achtuurjournaal).

En zo is 20% waarheid ook geen 100% waarheid. Waar is de overige 45% waarheid wanneer er slechts 55% waarheid wordt verkondigd? En wat doen ze nu eigenlijk met de overgebleven procenten? Die blijven vaak als een leugenachtige waas in het midden hangen...

Het nieuws laat dingen zien. Laat dingen horen. Maar hoe vreselijk naïef zou het zijn om dat alles te geloven?

Op het nieuws zie ik wanhopige vluchtelingen die waarschijnlijk te veel en de verschrikkelijkste dingen hebben meegemaakt. Maar al surfend op het internet kom ik ook filmpjes tegen van ondankbare vluchtelingen die o.a. op een brutale manier het water en voedsel weigeren dat hun wordt aangeboden. Op het nieuws zie ik hoe Israël Gaza bombardeert. Maar over de constante aanvallen uit Gaza op Israël horen we weinig tot niets. Op het nieuws zie ik hoeveel aandacht er wordt besteed aan een leeuw die werd vermoord door een tandarts uit Amerika. Maar beelden van en verhalen over de door Boko Haram vermoorde christenen komen we nauwelijks tegen.

Mijn hart gaat uit naar mensen die lijden en naar mensen die geleden hebben. En naar de zwakken en moedelozen. Mijn hart gaat uit naar de armen en behoeftigen. En naar de mensen die hulp nodig hebben.

Maar hoe kan ik zonder volledige waarheid in de media nog weten wie dat echt zijn?

Het nieuws verkondigd iedere avond weer dat wat zij willen. Het nieuws kiest beelden uit die zij willen laten zien. Het nieuws kiest woorden uit die zij willen laten horen. Maar hoe eerlijk is dat alles nu in werkelijkheid wanneer niet alle kanten worden belicht, wanneer niet alle betrokkenen aan het woord komen en wanneer niet alle waarheid wordt verteld?

Wie kan mij garanderen dat het nieuws betrouwbaar is? Niemand.

En dus kijk en luister ik altijd met een vleugje argwaan naar het nieuws. Wetende dat er helaas genoeg dingen niet worden verteld en heel veel dingen niet worden laten zien...

Tja, het nieuws en dat soort dingen. Ze zijn niet echt mijn ding. Ik vind het interessant. Dat wel. Maar misschien juist doordat de media zo onvolledig is en daardoor zo misleidend vind ik het niet belangrijk genoeg. Toch heeft deze bovenstaande kwestie veel te maken met waarheden en leugens. En dat zijn weer dingen waar ik wel graag over nadenk en over schrijf.

Ik geloof in een God die waarheid IS en ik ben er zeker van dat Hij zou willen dat Zijn kinderen alleen een mening vormen wanneer ze zich genoeg hebben laten informeren en daardoor de volledige waarheid kennen.

Laten we dus voorzichtig zijn. Laten we waakzaam blijven. Laten we niet klakkeloos alles aannemen, vertrouwen en geloven wat ons in het nieuws wordt voorgeschoteld. En als we echt geïnteresseerd zijn; laten we dan kijken en luisteren naar meer dan alleen het reguliere nieuws.

Beproef alle dingen, behoud het goede.
1 Thessalonicenzen 5:21

Een stukje

2 opmerkingen:

  1. Ik ben het helemaal met je eens. Dank je wel voor deze blog, het zet voor mij de puntjes op de i. En hoe vertekend komt het Europese nieuws soms aan in landen als de USA.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schokkend wat ik allemaal op de linken lees die je doorgeeft. Ik wist het wel, maar het is wel heftig wat er nu allemaal gebeurt.

    BeantwoordenVerwijderen