dinsdag 18 augustus 2015

~Jong en ziek~ 25. Ziekte is onvoorspelbaar

En hij zei: Naakt ben ik uit de buik van mijn moeder gekomen en naakt zal ik daarheen terugkeren. De Heere heeft gegeven en de Heere heeft genomen; de Naam van de Heere zij geloofd!
Job 1:21

Wij hebben grotendeels geen grip op ziekte. We weten soms wat het doet, we weten soms hoe we het kunnen genezen maar wie erdoor zal worden getroffen weten wij niet. En juist dat maakt ziekte zo enorm onvoorspelbaar.

Ja, ik geloof in gezond eten. 'Je bent wat je eet' zeggen ze ook wel. Deels is dat waar. Maar hoe kan het dat zelfs de aller-gezondste mensen ziek worden? Omdat ziekte onvoorspelbaar is.

Ja, ik geloof in regelmatig bewegen. En ook in regelmatig rusten. Een mensenlichaam is gemaakt om te bewegen en te rusten. Beide even belangrijk. Maar hoe kan het dat zelfs de aller-sterksten ziek worden? Simpelweg omdat ziekte onvoorspelbaar is.

Ja, ik geloof ook in niet roken. Maar dan alweer zijn er mensen die als ketters roken en zo gemakkelijk de vijfentachtig halen. Dat zijn dan waarschijnlijk de aller-taaiste mensen, maar dan nog. Ook die worden soms onderuit gehaald door ziekte. Omdat ziekte nu eenmaal onvoorspelbaar is.  

Ikzelf mag misschien niet zeuren want vlak voordat ik ziek werd rookte ik te veel en at ik te slecht. Heel dom. En toch alweer komen anderen daar wel mee weg. Maar ik niet. Want ziekte is onvoorspelbaar. En daar kwam ik toen op een pijnlijke manier achter.   

Ziekte is onvoorspelbaar omdat het iedereen kan gebeuren. Op ieder moment. Op elke plek. Ziekte is als een sluipend dier constant op jacht. En wij zijn z'n prooien. Sommige grijpt hij. Andere laat hij lopen. Sommige verrast hij. Andere valt hij niet lastig. Waarom de één het haasje is en de ander niet, weten we niet. Want als wij dat wisten was ziekte niet onvoorspelbaar.

En dat is het wel. Ziekte is onvoorspelbaar en dat klinkt eng. En misschien is dat het ook. Want wie wil nu ziek worden? Niemand! En toch hoeven wij niet bang te zijn. Want als kinderen van God mogen we erop vertrouwen dat ziekte ons niet treft wanneer Hij dat niet toestaat. We mogen erop vertrouwen dat ziekte alleen ons huis binnendringt wanneer God de ziekte daarvoor een vergunning heeft gegeven. Inclusief grenzen, limitaties en afbakeningen. God staat boven ziekte en omdat wij van Hem zijn heeft Hij het voor het zeggen.

En dat betekent inderdaad dat wij als kinderen van God alsnog ziek kunnen worden. Want soms staat God het toe; dat één van Zijn kinderen door ziekte wordt gepakt. Zo werd ook ik gepakt. Maar ik vergeet nooit dat dit is gebeurd met een reden, met een bedoeling en niet alleen maar omdat deze onvoorspelbare ziekte voor de zoveelste keer op jacht was en gewoon greep wat hij grijpen kon.

Een dertig dagen dagboekje

Zie ook:
~Jong en ziek~ 26. Ziekte is duister

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen