donderdag 13 augustus 2015

~Jong en ziek~ 24. Ziekte is onbegrijpelijk

Roep tot Mij, en Ik zal u antwoorden, Ik zal u grote en onbegrijpelijke dingen bekendmaken, die u niet weet.
Jeremia 33:3

Omdat ik al jaren ziek ben zou je denken dat ik inmiddels een expert ben op het gebied van ziekte. Maar niets is minder waar. Ik heb het wel geprobeerd. Dit alles te begrijpen, de geestelijke en lichamelijke aspecten van ziek zijn, maar na zo'n lange periode van ziekte kan ik nog steeds niet goed uitleggen wat ziekte nu precies is.

Mijn eigen ziekte is natuurlijk sowieso al behoorlijk vaag. Er werd bij mij nooit een diagnose gesteld. Maar doordat ik wel behoorlijk zwak makende lichamelijke klachten heb en daardoor niet als een gezonde kan functioneren heb ik, zoals je in de voorgaande stukjes van mijn 'jong en ziek' dagboekje kunt lezen, wel de angst, het verdriet en de strijd dat ziek zijn met zich meebrengt moeten doorstaan. Dus diagnose of niet. Ziek is ziek.

En wanneer je ziek bent denk je wel eens na over wat ziekte nu werkelijk is. Waar komt hij vandaan? Wat is z'n woonplaats? Wat zijn z'n geheimen? Wat zijn z'n strategie├źn? Hoe gaat hij met z'n schadelijk gedrag te werk? Wat zijn z'n ambities? Wat zijn z'n voornemens? Hoe kiest hij z'n slachtoffers uit? En hoeveel heeft hij werkelijk te zeggen over het eindresultaat?

Ziekte is mysterieus. Niemand kan het compleet verklaren. Niemand kan het geheel verduidelijken. Niemand kan het volledig toelichten. Soms wordt er een enkele vraag beantwoord maar er blijft altijd een mistig gebied over met te veel onbeantwoorde vragen.

Ja, soms weten we hoe het tot stand is gekomen, wat er ongeveer mis is en hoe het is op te lossen. En we hebben aan alle bekende ziekten een naam gegeven, geheel verzorgd met een omschrijving erbij maar die woorden bevatten slechts alle kennis van mensen. En die kennis is helaas altijd beperkt.

Ziekte is grotendeels dus onbegrijpelijk. Dat is mijn conclusie. Maar of dat erg is weet ik niet. Ziekte is ingewikkeld. Misschien te ingewikkeld om ooit echt te kunnen begrijpen maar gelukkig mag ik leven met een God Die sterker is dan ziekte en Die deze gluiperd wel geheel begrijpt. En voor nu is dat voor mij genoeg.

Een dertig dagen dagboekje

Zie ook:
~Jong en ziek~ 25. Ziekte is onvoorspelbaar

3 opmerkingen:

  1. Ja en dat is bevrijdend. Als we onze ziekte, gediagnosticeerd of niet, in zijn hadden leggen. Hij begrijpt onze ziektes en beperkingen tot in de kleinste details. En wat het ons kost.

    Mooie post!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je:) Ja, bevrijdend! Mooi woord. Het voelt zo rustgevend dat Hij het zo goed begrijpt! Alles.

      Verwijderen
  2. Super diep en mooi beschreven. Zo is het. Hoe onbegrijpelijk ook.., voor ons dan..
    Thanks!

    BeantwoordenVerwijderen