maandag 3 augustus 2015

~Jong en ziek~ 23. Doorzettingsvermogen

Maar wie de Heere verwachten, zullen hun kracht vernieuwen, zij zullen hun vleugels uitslaan als arenden, zij zullen snel lopen en niet afgemat worden, zij zullen lopen en niet moe worden.
Jesaja 40:31

Als mij van te voren was verteld dat ik behoorlijk ziek zou worden, en dat niet voor een korte maar voor best wel een lange tijd, dan zou ik mij op dat moment, jong als dat ik was, waarschijnlijk hebben afgevraagd of ik dat wel zou overleven.

Maar in werkelijkheid was er natuurlijk geen aankondiging. Deze ziekte overviel mij als een dief in de nacht. En in werkelijkheid dacht ik niet na over overleven. Dat deed ik gewoon. Dat ging als vanzelf. Want het zit in mij om te willen leven. Dus daar ga ik gewoon mee door, ook als het leven tegenzit.

Als mij van te voren was verteld dat ik in deze zelfde periode ook een hoop leuke en mooie dingen zou gaan moeten missen dan zou ik mij op dat moment, onervaren als dat ik was, waarschijnlijk hebben afgevraagd of ik in zulke omstandigheden wel gelukkig zou kunnen zijn.

Maar in werkelijkheid werd ik natuurlijk niet gewaarschuwd. Dit gemis overrompelde mij als een onverwachte verrassing. En in werkelijkheid maakte ik mij helemaal niet druk over gelukkig zijn. Want met een heel goed besef waarom, ben ik dat diep van binnen altijd, ook als mijn leven verre van perfect is.   

Als mij van te voren was verteld dat mijn leven, van de een op de andere dag, bijna volledig zou veranderen dan zou ik mij op dat moment, groen als dat ik was, waarschijnlijk hebben afgevraagd of ik daarvoor wel sterk genoeg zou zijn.
 
Maar in werkelijkheid werd mij dit natuurlijk niet bekend gemaakt. Deze onaangename verandering overdonderde mij vanuit het niets. Evenals de plotselinge doorzettingsvermogen die in mij opborrelde en die mij nu nog steeds, vanuit mijn binnenste, elke dag trouw bijstaat.

Het was iets speciaals om te mogen ondervinden dat ik een hoop doorzettingsvermogen bezit maar nóg mooier dan dat was dat ik mocht ontdekken dat God mij nieuwe geeft, elke keer wanneer die van mij op is.

Een dertig dagen dagboekje

Zie ook:
~Jong en ziek~ 24. Ziekte is onbegrijpelijk

2 opmerkingen:

  1. Je verwondert mij steeds weer met je schrijfsels. Hoe je je ziekte ziet als een monster, maar ook als iets waarin je God aan het werk ziet. Ik zie je genieten van je wandelingetjes achter jullie huis op zoek naar vlinders. Je woont wel heel mooi. Maar ik denk er ook over na hoe ik zou reageren als een ziekte mij zo zou beperken. Het is moeilijk in te denken. Mooi om te lezen dat je kracht en doorzettingsvermogen krijgt wanneer je dit nodig hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Erg leuk om te lezen dat je van m'n geschreven stukjes geniet:)! Ik kan me idd goed voorstellen dat voor een ander mijn situatie moeilijk te 'voelen/begrijpen/voorstellen' is. Hoeveel ik er ook over zou schrijven. Ik denk ook wel dat iedereen weer anders om zou gaan met zo'n tegenslag. Maar wat ik vooral graag wil laten zien is dat God er voor ons wil zijn, ook als we door zulke moeilijke tijden heengaan:)! Al lijkt alles om ons heen zwart; er is altijd ergens een lichtpuntje en dat is God! Die ons wil bemoedigen, Die ons wil troosten, Die ons wil verblijden, Die ons wil sterken, Die ons wil onderwijzen, Die ons wil liefhebben, Die er voor ons wil zijn...

      Verwijderen