vrijdag 17 juli 2015

~Kringloop van pijn~

Best merkwaardig hoe de pijn die wij een ander aandoen vaak oorspronkelijk weg komt uit de pijn die ons eens is aangedaan. Frustrerend ook wel. Want op die manier is het net alsof er aan die keten van pijn nooit een einde zal komen...

Soms schrikken we van onszelf. Worden we ons bewust van onszelf. Balen we van onszelf. En denken we; ik doe nu wat mij ooit eens is aangedaan. En dat deed toen best pijn. Ik heb meegemaakt hoeveel pijn dat deed en toch laat ik een ander nu dezelfde pijn lijden... Waarom?
 
Pijn doet zeer. Pijn geeft verdriet. En veroorzaakt een hoop tranen. Want pijn gaat diep. En laat daarom soms flinke wonden achter.

Zo bestaan er dichte wonden. Wonden die zijn geheeld. Wonden die niet meer bloeden.

Maar er bestaan ook open wonden. En vaak zijn het juist die open wonden die ons ertoe zetten om een ander hetzelfde te behandelen zoals wij eens zijn behandeld.

Het zijn die gapende wonden zonder littekens die ons prikkelen om een ander te kleineren zoals wij zelf eens zijn gekleineerd. Om een ander af te wijzen zoals wij zelf eens zijn afgewezen. We beschadigen daar waar we zelf eens zijn beschadigd. We kwetsen daar waar we zelf eens zijn gekwetst. En we doen een ander pijn daar waar we zelf eens zijn pijn gedaan.

Dit vaak onbewust. Omdat we ons niet altijd volledig bewust zijn van onze eigen pijn. We weten wat ons eens is aangedaan maar denken daar liever niet meer aan. We zien wat we die ander aandoen maar kunnen de reden daarvoor niet noemen. We ervaren de gevolgen maar begrijpen die niet. We zien vaak niet het hele plaatje; de kringloop van pijn die standhoudt zolang wij ons niet beseffen dat die kringloop bestaat.
 
Bewust worden is zien en als we zien dan kunnen we verschil gaan maken! Dan kunnen we de confrontatie met onszelf aangaan. Dan kunnen we onze pijn bij God neerleggen. Dan kunnen we verwerken, genezen en groeien. En dan kunnen we het anders gaan doen. Zodat die ellendige aaneenschakeling van pijn bij ons wordt doorbroken en gestopt.
 
Ja, Ik zal uw herstel bevorderen, u van uw wonden genezen, spreekt de HEERE.
Jeremia 30:17a

Een stukje

2 opmerkingen:

  1. Dat is een goede, bewustmakende blog

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, het begint met bewustwording. Ik heb niet echt pijnlijke dingen mee gemaakt. Ik ben wel iets geplaagd. Daardoor heb ik mij wel altijd minderwaardig gevoeld. Het blijft een lastig punt, maar het heeft geen invloed op mijn geluk meer.

    BeantwoordenVerwijderen