woensdag 8 juli 2015

~Jong en ziek~ 21. Optimisme

Geprezen zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, de Vader van de barmhartigheden en de God van alle vertroosting.
2 Korinthe 1:3

Optimisme werkt voor mij. Toch moet ik toegeven dat die mind-set flink aan kracht verliest wanneer ik weer eens een vervelend allerzwakst moment onderga. Maar over het algemeen houdt optimisme mij wel vrolijk en positief.

Ik heb dankzij mijn ziekte wel wat dingetjes te verduren maar wat ik meestal doe is voor ogen houden wat ik wel heb, wat ik wel kan en wat ik wel beleef. Want die dingen maken me dankbaar, tevreden en best wel gelukkig. En dat zorgt er weer voor dat ik minder kijk naar de dingen die ik niet heb, kan en beleef...

Door optimistisch te blijven klaag ik minder. En dat maakt mij minder vaak verdrietig. Lachen kan ik daardoor meer en genieten ook. En die dingen maken mij weer blij en uiteindelijk klaag ik daardoor weer minder...

Het effect van optimisme is geweldig en groot. Het zorgt ervoor dat ik niet somber of gedeprimeerd door het leven ga. En dat is erg fijn.

Toch neemt optimisme niet alle leed weg. Het missen van mijn gezondheid blijft en het verlangen daarnaar ook. Ja, optimisme is goed voor een mens maar de troost die God mij elke dag geeft maakt me nog veel sterker en houdt mij in werkelijkheid echt op de been.

Een dertig dagen dagboekje

Zie ook:
~Jong en ziek~ 22. Pessimisme

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen