dinsdag 16 juni 2015

~Jong en ziek~ 19. Armoede

Want Ik ben de Heere, uw God, Die uw rechterhand vastgrijpt en tegen u zegt: Wees niet bevreesd, Ik help u.
Jesaja 41:13

Mijn lichamelijke armoede is een aanhoudend gemis. En mijn lichamelijke rijkdom was dat extraatje wat mijn leven in alles aangenamer en makkelijker maakte.

Want lichamelijke rijkdom is als een paraplu boven je hoofd in de stromende regen. Als warme wanten om je handen wanneer het vriest. Het is als zonnecrème op je gezicht tegen felle zonnestralen. En als een huis om in te schuilen wanneer het stormt.

Het is als een flesje koud water op een hete zomerdag. Als een rijkelijk belegd broodje wanneer je trek hebt. Het is als een dikke deken in een koude winternacht. En als een heerlijk matras wanneer je moe bent.

Dat is een goede gezondheid. Hetgeen dat ervoor zorgt dat je ieder moment volop kunt beleven. Dat je elke gebeurtenis intens kunt ervaren. Dat je kunt proeven van het leven op z'n allerbest.

Dat kan ik nu niet. Ziekte staat in de weg om dat te kunnen. En ja, dankzij mijn God weet ik; geestelijke rijkdom is belangrijker dan lichamelijke rijkdom en op een dag zal ik deze last niet langer hoeven dragen. Dat is mijn troost.

Maar toch omdat het zoveel fijner zal zijn om te leven in een gezond lichaam zal ik, zolang ik nog ziek ben, daar altijd hartstochtelijk naar blijven hunkeren...

Een dertig dagen dagboekje

Zie ook:
~Jong en ziek~ 20. Geduld

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen