maandag 15 juni 2015

~Jong en ziek~ 18. Rijkdom

Ik sla mijn ogen op naar de bergen, vanwaar mijn hulp komen zal. Mijn hulp is van de Heere, Die hemel en aarde gemaakt heeft.
Psalmen 121:1&2

Het is een rijkdom om te mogen leven in een gezond lichaam. Ik kan het weten, ik weet er alles van. Van ziek zijn. En van gezond zijn.

Mijn gezonde lichaam was als een schat. Mijn zieke lichaam is als een chronische tekortkoming.

Het is als het bijwonen van een concert, maar ik moet zitten op de achterste rij. Het is als slenteren langs het strand, maar mijn voeten mogen het water niet raken. Het is als reizen met de trein, maar uitstappen mag ik nergens. Het is als lopen in een warenhuis, maar kopen mag ik niets.

Ziek zijn is voortdurend pech hebben.

En leven in een gezond lichaam is een voorrecht die vaak wordt onderschat. Tenminste, ik was mij er in mijn gezonde jaren niet van bewust dat ik de beschikking had over een bijzonder aanzienlijke rijkdom. Totdat ik ziek werd en erachter kwam dat een goede gezondheid een grote zegen is en een buitengewoon kostbaar bezit. En ja, dankzij mijn God weet ik; het is niet het belangrijkste en aan mijn ziekte komt gelukkig op een dag een eind. Dat is mijn troost. 

Maar juist omdat ik eens van een goede gezondheid heb mogen proeven is het iets waar ik, zolang ik nog ziek ben, altijd vurig naar terug zal blijven verlangen...

Een dertig dagen dagboekje

Zie ook:
~Jong en ziek~ 19. Armoede

2 opmerkingen:

  1. Je schrijft het zo "echt ". Dank je wel. Ik hoop dat er verandering in komt.

    BeantwoordenVerwijderen