woensdag 22 april 2015

~Jong en ziek~ 9. Terugblik

Bezwijkt mijn lichaam en mijn hart, dan is God de rots van mijn hart en voor eeuwig mijn deel.
Psalmen 73:26


 
3 juni 2011.

Eigenlijk valt er niet zoveel te vertellen. Ik ben nog steeds ziek. Vier jaar inmiddels! Nog steeds hebben de artsen geen idee. Nog steeds zit ik zonder antwoorden. Nog steeds wil deze beroerde kwelling mij niet verlaten. De zwakte laat me niet met rust. Omdat God dat niet wil denk ik. Weet ik. Ik vertrouw op Hem. Uiteindelijk komt alles goed. Of ik nu ziek blijf of niet. Of ik nu dood ga of niet. Uiteindelijk mag ik bij Hem komen en dicht bij Hem zijn. Voor altijd. That's all that matters.       

Het is lang geleden dat ik heb gehuild. Ik weet niet waarom. Misschien is het de sleur. Misschien is het omdat m'n tranen op zijn. Of misschien is het omdat mijn hart zich sterk voelt. M'n lichaam heeft zwaar te lijden maar ik ben niet echt verdrietig. Ik voel me niet echt depressief. Ik ben niet ongelukkig. Ik voel me eigenlijk best wel gelukkig. Gelukkiger dan ooit. Ik snap er soms niets van.

Het is alsof deze ziekte mij niet echt meer raakt. Alsof ik weet dat al het moois dat ik nu moet missen voor mij apart is gelegd. Voor mij wordt bewaard. Voor mij nog komen gaat...

Ja, ik heb een wonder nodig maar het is net alsof ik wel weet dat dat wonder zal gebeuren. Op Zijn tijd.  

Een dertig dagen dagboekje

Zie ook:
~Jong en ziek~ 10. Blijdschap

12 opmerkingen:

  1. Ik kwam je blog tegen op een ander blog en heb wat bij je rondgesnuffeld. Gelezen over je ziekte, die voor zover ik het begreep niet medisch is vastgesteld, maar waar je wel terdege onder lijdt. Ik ben onder de indruk van de kracht die uit je stukjes spreekt. Hoe je steeds positief eindigt en ook nu je verbaasd afvraagt waarom je gelukkig kunt zijn. Zou God dat ongemerkt in je bewerkt hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Rinske! Leuk om je reactie te lezen:). Het klopt idd; wel ziek, geen diagnose. Er is heel wat frustratie en verdriet aan vooraf gegaan maar uiteindelijk begon ik te zien dat Hij idd aan het werk is! Ondanks deze ellende heeft Hij me zoveel geleerd en gegeven. Of moet ik misschien zeggen; door middel van deze ellende;)!

      Verwijderen
    2. Hallo Semaja. Ja, zo gaat dat soms met God. Hij gebruikt jou ellende om jou te leren en dichter bij Hem te krijgen. Maar de omstandigheden gebruiken is, naar mijn idee, nog iets anders dan dat God zou willen dat je ziek bent, zoals je mogelijk opperde. Ziekte is een onderdeel van dit onvolkomen aardse leven. Tenminste zo denk ik er over. Dat treft jou. Maar het is mooi dat je daar het goede in kunt zien. Ik denk dat Christus Zich daarover verheugd. En zo mag je in je zwakte sterk zijn. En dat is al een wonder.

      Verwijderen
    3. Hoi Rinske! Hmhm... Ik denk dat je gelijk hebt. Dit is wel een puntje waar je over na gaat denken wanneer je zo lang ziek bent. Ik denk aan Job (Job 2:6). En aan Paulus (2 Kor. 12:7). Bij Job vind ik het heel duidelijk. Bij Paulus iets moeilijker te begrijpen. Hoe denk jij over het doorn in het vlees van Paulus? Maar ik geloof ook dat Hij ziekte toelaat en daarna ten goede gebruikt... Dat Hij toch iets moois maakt van mijn ellende is idd al een wonder opzich:)!

      Verwijderen
    4. Mijn naam is trouwens Miriam:). Ik gebruik de naam Semaja Rafu als een soort van pseudoniem en tegelijk als titel voor mijn blog. Het betekent: 'Door JHWH gehoord & genezen'.

      Verwijderen
    5. Hallo Miriam. Job 26. Daar kan ik niet zomaar iets over zeggen. Er staat boven: Job verheerlijkt Gods Majesteit (SV). Het is Jobs antwoord op Bildad, die de mens als een worm ziet. Job doet dat niet, dacht ik. Ik weet niet wat jij uit Job 26 haalt? Maar Job wordt in Job 1 door God in satans hand gelegd, vers 12, alleen mocht satan niet aan het leven van Job komen. Ik geloof dat God wist dat Job Hem trouw zou blijven. God had vertrouwen in Job. En ik zie dus dat de ellende van Job bij satan weg kwam. Misschien is dat hetzelfde als wat er bij Paulus gebeurt. Paulus wordt geslagen door een engel van de satan. Die doorn, daar zijn de meningen verschillend over, o.a. slecht zien, ik weet het niet. Maar het is iets wat Paulus in evenwicht houdt zodat hij zich niet verheft. En het gaat niet weg door gebed. Het komt dus van satan, ook weer door God toegestaan. Toch blijft Paulus Gods Apostel die bijzondere dingen mag doorgeven. Mogelijk zouden christenen nu zeggen dat hij bevrijd (van satan) moet worden, maar daar is geen sprake van. En Paulus weet dat God als antwoord op zijn gebeden heeft gezegd: Mijn genade is u genoeg in 2 Kor. 12: 9. Ik moet ook denken aan wat in Jakobus 1: 12 - 14. Dat lijkt mij ook zoiets. Het zijn best wel moeilijke onderwerpen, nu wij in een tijd leven waarin een heel aantal gelovigen zeggen dat ziekte niet bij gelovigen horen. Maar ik hoop dat je begrijpt dat ik dat niet zo zie.
      Mooie naam, Semaja Rafu en ook een mooie betekenis. Waar en voor wie wordt die naam gebruikt in de Bijbel?

      Verwijderen
  2. Hoi:)! Ik begrijp je verwarring over Job 26. Ik bedoelde eigenlijk Job 2 vers 6. (Je ziet de dubbele punt niet goed met dit lettertype). Maar datzelfde wordt idd ook in Job 1 vers 12 gezegd. Bedankt voor je uitleg over Paulus zijn doorn. Ik deel jouw mening over zieke christenen. Ik kwam erachter dat ziekte idd ook gelovigen treft. En dat niet alleen omdat deze gelovigen niet genoeg geloof hebben of bevrijding nodig hebben. God staat ziekte soms toe. En eerst dacht ik: pech, jammer en balen voor mij. Maar ik denk nu dat ik Romeinen 5 vers 3&4 wel veel beter begrijp:). Christenen die alleen voorspoed 'eisen' missen die kennis of ervaring misschien? De naam Semaja komt hier en daar in het OT voor. Bijvoorbeeld in 2 Kronieken 11 vers 2. De naam Rafu heb ik weer ergens anders weg. Uit Numeri 13 vers 9. Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, nu begrijp ik wat je bedoelde met Job 2 : 6. Ik ben blij te lezen hoe je denkt over het ziek zijn van een gelovige. Niet dan het dan beter te dragen is, maar wel dat je je niet schuldig hoeft te voelen. Ik heb een uitzending van Tijs van de Brink gezien op youtube met Jan Zijlstra en daarin waren 2 meisjes te zien die niet genazen. Want ja, dat komt ook voor naast de succes verhalen. Wat een worsteling en teleurstelling hadden deze meisjes. Ik word altijd boos en verdrietig als ik dat zie. En ik werd blij van jou getuigenis, de rust die je hebt mogen grijpen, ook al is het lang niet altijd gemakkelijk.
    De naam Semaja komt 39 keer voor in het OT. Semaja was een profeet. Rafu komt maar één keer voor. Ik vind dit leuk om te weten. Ik heb er altijd overheen gelezen. Jij ook nog een mooi weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 39 keer is nog best vaak zeg! Dat wist ik dan weer niet;). Leuk om te lezen dat jij van mijn jong&ziek stukjes hebt genoten/geniet. De manier waarop ik nu 'in mijn ziekte' sta is niet te vergelijken met jaren terug maar juist dat wil ik ook graag in mijn stukjes naar voren laten komen. Leuk dat jij dat hebt opgemerkt! Desondanks blijft het idd soms best erg moeilijk. Ik heb heel veel jaar terug ook eens bij Jan Zijlstra gestaan op die manier. Teleurstelling komt voor de acceptatie denk ik... Al kan ik ook niet voluit zeggen dat complete acceptatie er nu is... Ik weet niet eens of dat wel echt mogelijk is wanneer je als mens gelooft in een God die alles kan en mij dus gezond kan maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, ik denk dat je gelijk hebt in je opmerking dat teleurstelling vooraf gaat aan acceptatie. Ik herken dat in mijn eigen situatie. Ik ben tot geloof gekomen nadat ik 2 jaar getrouwd was. Mijn man is niet gelovig geworden en het heeft heel lang geduurd voordat ik dat kon accepteren, inderdaad na veel teleurstellingen. Maar gelukkig kunnen wij het nu goed met elkaar vinden en aanvaarden elkaar in het anders denken. We kunnen er zelfs redelijk goed over praten, wat eerder niet ging. Ik accepteer de situatie nu ook volkomen en ervaar dat Gods Genade me genoeg is.
    Maar mijn situatie is anders dan de jouwe. Ik ben gezond. En ik denk dat ik ook niet zo gemakkelijk zou kunnen accepteren dat ik ziek zou zijn. Jij bent jong en je wilt leven. In wezen is het voor God niet moeilijk om je te genezen. Maar waarom dat niet gebeurt? Ik weet het niet. Het onvolmaakte hoort bij deze schepping, maar dat is een schrale troost. Al die ellende in deze wereld! Het gebeurt. Maar je ziet vaak dat de mensen die het treft hun kracht vinden in Christus, ik denk aan de vervolgde christenen. Ik hoop dat jij je kracht ook mag blijven vinden in Christus. En je mag teleurgesteld zijn. En aangezien je al zover bent gekomen bent mag je in dat spoor verder gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Rinske:)! Bedankt voor je bemoedigende woorden. Ik denk dat we zo allemaal onze lasten hebben te dragen. Die van jou is ook zwaar. Zo'n gemis als degene waarmee je je leven deelt nog niet het geloof in de God van de Bijbel heeft gevonden. Ook dat is elke dag leven met een diep verlangen, die buiten jouw eigen bereik ligt om waar te maken... Ik hoop dat God ook jou zal blijven zegenen op de weg die je gaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jij ook bedankt Miriam, voor je lieve woorden.

    BeantwoordenVerwijderen