vrijdag 17 april 2015

~Jong en ziek~ 7. Genieten

Wees niet bedroefd, want de vreugde van de Heere, dat is uw kracht.
Nehemia 8:11

Toen ik nog gezond was had ik het niet door maar een groot deel van mijn dag genoot ik. Ik ging nooit met tegenzin naar school of naar m'n werk. Vond die dingen eigenlijk best leuk. In m'n vrije uurtjes plande ik dingen waarvan ik nog meer genoot. Gezellig wat eten of drinken met vriendinnen. Samen met m'n zusje en de filmcamera erop uit om grappige dingen vast te leggen. Of een middagje de stad in met een klasgenoot. Ook waren er regelmatig momenten waarop ik superveel genoot. Zoals een avondje dansen in de discotheek. Het bijwonen van een goed concert. Of een weekendje uit kamperen. Gewoon genieten.

Totdat ik ziek werd en ik er plotsklaps achter kwam dat heel veel dingen helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn. Genieten hoorde daar ook bij... Want toen mijn lichaam niet langer lief was voor mij werden er ook nog maar weinig leuke dingen gedaan.

En daarom moest ik opnieuw leren genieten. Van dingen die ik nog wel kon. En ondanks dat dat in het begin wel even slikken was ging het tegelijkertijd ook eigenlijk heel vanzelf.

Buiten zitten in de zon kreeg ineens een heel andere dimensie. Flapperende vlindertjes en dartelende vogels in de tuin maakten mij blij terwijl ik ze eerder waarschijnlijk niet eens had zien vliegen. De simpele dingen werden bijzonder. Gezelligheid met m'n man of met familie ontroerde mij haast. Bezoekjes aan vrienden werden avonturen. Een middagje struinen over de rommelmarkt werd een hele belevenis. Want dat soort dingen gebeurden immers zelden nog.

Ik kwam al snel tot de ontdekking dat ik nog steeds volop kon genieten. Ik genoot nu misschien zelfs meer en intenser dan ooit.

En ergens, diep in mijn hart, kon ik voelen dat dit een kostbare les van boven was. Geniet, ook als het leven pijn doet.

Een dertig dagen dagboekje

Zie ook:
~Jong en ziek~ 8. Veroordeling

2 opmerkingen:

  1. Nou, dit is pas een mooie blog. Dank je wel. Het is ontroerend kwetsbaar en leerzaam. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij bedankt voor je fijne reactie:), doet me goed!

      Verwijderen